Egna skobutiker och försäljning över hela landet

Bryntessons skor - en viktig del av Skaras industrihistoria
Bryntessons skor - en viktig del av Skaras industrihistoria
Bryntessons skor - en viktig del av Skaras industrihistoria

Bryntessons skor såldes i hela landet, de var främst kända för sina damskor. När företaget övertagit en skofabrik i Skara startade tillverkningen av herrskor. 

I Skara fanns en butik på Marumsgatan 9 och ytterligare butiken fanns i Götene, Lidköping, Stockholm, Västerås och Norrköping. Skofabrikens produkter såldes över hela landet 

För att nå ut med sina produkter fanns ett antal försäljare/resande anställda.
En höstkollektionen på 1950-talet var ovanligt stor, en säljare kunde ha med sig 5-6 stor väskor med ett 20-tal skor i varje. Säljare hade tjänstebilar och åkte många 1000-tals mil.
Under krigsåren i börja av 1940-talet, var bristen på däck så stor att säljarna fick ta tåget. 

Efter krigsslutet spreds ju optimismen i Sverige, skoproduktionen hade under krigsåren omfattats av grova skor, samt kängor till armén, flyget, lottorna, m.fl. Nu var nya tider inne. 1946 var efterfrågan stor på varor, inte minst skor, kläder och bilar.

Oftast visades kollektionen upp i särskilda uppackningsrum. Detta rum var speciellt inrett för resande som där fick flera långa bord med vita dukar att packa upp sina varor på. Ibland användes telefonen för att ringa om vårt kommande besök i nästa stad, men för det mesta var de flesta på plats när vi kom. Självklart bjöds kunderna på fin middag/supé efter avslutade affärer.

När kunden hade bestämt sig något sånär kom orderblocket fram och beställningen skrevs ut med flera kopior. Kvällen avslutades med antingen supé eller middag. Efteråt kaffe med en god cigarr samt musik från en trio, typiskt 50-tal. Denna samvaro hade stor betydelse, samtalsämnet var ofta om andra kollegor i branschen, nya affärer, trender och ägarbyten.
 

Leverans

När alla skor skulle levereras var lagerchefen och resande med och övervakade samt kontrollerade sina ordrar. Skorna packades i skokartonger som i sin tur packades i stora lådor och transporterades till fraktgodset som nästan var granne med skofabriken, för vidare transport med tåg. Med alla dessa funktioner och kontroller blev det sällan några leveransfel.