Byggnationen av M/S Aniara på Lödöse Varf i Lödöse
aniarabyggnationbild.jpg

Byggnationen av M/S Aniara på Lödöse Varf i Lödöse

Varvs- och Sjöfartshistoriska Föreningen i Göta älvdalen

Varfshistoriska Föreningen i Göta älvdalen bildades i september 1997. Syftet var, och är, att för framtiden bevara kunskapen kring varvsindustrins minnen i Göta Älvdalen. Från år 2005 kom föreningens historiska bevarandemål att även infatta sjöfartens historia.

Föreningens samling

Föreningens samling innefattar en stor mängd material i form av böcker, skrifter, videomaterial och mycket annat. Här nedan kan du ta del av ett exempel av den historiska dokumentation ur samlingen. Här finns en video från byggnationen av M/S Aniara på Lödöse Varf i Lödöse.

Om biltransportfartyget Aniara

Beställare av Aniara var Walleniusrederierna i Stockholm, och detta kom att bli den första av fyra beställda fartyg.

Fartygen var av så kallad "paragrafbåt" konstruerade av Gustaf Mattssons fartygskonstruktioner AB i Uddevalla.

Aniara kunde ta omkring 300 personbilar lastade på sex nivåer (två på väderdäck). Uppfällbar stävport fanns, vilket möjliggjorde en lastning av cirka 100 bilar per timmar.

Fartygsdop och avfärd

Här finner du ett videoklipp från Arianas senare fartygsdop, och senare avsegling vid leverans.

Mer information om föreningens verksamhet och medlemskap

För 125kr/år kan du bli medlem i Varvs- och Sjöfartshistoriska Föreningen i Göta älvdalen. Mer information om föreningens verksamhet, medlemskap och kontaktuppgifter finner du på föreningens webbsida.

Källa: Video och text från Varvs- och Sjöfartshistoriska Föreningen i Göta Älvdalen, Lödöse.