Berättelser från SAAB: Olle Granlund berättar om projektet Saab Turbo In The Long Run 1986
unodahl.jpgIMG_5146.JPGBerättelser från SAAB - Nisse Gustafsson.jpgIMG_0906.JPGpia-prisma.jpgtorbjorn.jpgvinterprov.jpg

Diskussion med banans personal

Hör Olle Granlund från SAAB, bland mycket annat projektledare för Saab Turbo In the Long Run 1986, själv berätta kring delar av projektet.

Projektet

1986 genomfördes ett uthållighetsprov med SAAB 9000 Turbo på bana i USA. Att bilarna skulle genomföra 100 000 km, med så hög medelhastighet som möjligt, var det uppsatta målet. Detta infriades, och flera andra då gällande världsrekord slogs samtidigt.

Det överliggande syftet med projektet var att bevisa SAAB 9000 Turbo-bilens tillförlitlighet i bilens grundutförande. Man valde därför ut slumpmässiga bilar direkt från produktionslinan på SAAB i Trollhättan. Motorkomponenter plomberades av notarius publicus på plats i Trollhättan, fraktades över till USA, och så kunde det välplanerade testet påbörjas.

Hör Olle Granlund från SAAB berätta

Projektledaren Olle Granlund från SAAB i Trollhättan, berättar här intill i utdrag av en intervju gjord inom Innovatums arbete med industrihistoria kring projektet.

Olle berättar om ett fantastisk samarbete med personerna på plats, men att det också anades viss skepsis från vissa av dem till SAAB:s upplägg.

Flera intervjuklipp kommer kontinuerligt att tillgänglighetsgöras framöver. Mer information om dokumentationsprojektet kring tidigare SAAB-anställda finns på Innovatums webbsida. Se länk här nedan.

Utställningen om "Saab Turbo In The Long Run" pågår på Saab Car Museum i Trollhättan. Ta chansen att se en av bilarna som användes på banan i verkligheten!

Intervjuernas form

Efter gjord intervju har den intervjuade själv fått lyssna igenom den sammanställda intervjun i sin helhet. Den färdiga intervjun är därför genomlyssnad av den som blivit intervjuad och också i vissa fall ändrad i form av tillägg från kompletterande intervju med förtydliganden utifrån den intervjuades önskemål.

Den intervjuade har också haft möjligheten att få eventuella önskade delar borttagna. Den färdiga intervjun är därför en version som den intervjuade givit sitt uttryckliga godkännande för att bevara och tillgänglighetsgöra i projektet för framtiden.

Läs mer om Innovatums dokumentationsprojekt kring SAAB här.