Olika slags maskinrum

Karlskrona skärgård

Jag är född -37, och var alltså i tjugoårsåldern när jag i juli 1957 ryckte in i flottan. Utbildningen var på 15 månader, där de första tre var grundutbildning i Karlskrona. Sen fick jag då min utbildning i fartygsmaskineri. Den var förlagd på fregatten Ehrensköld (en jagare från 20-talet som byggdes om till fregatt på 50-talet för sitt sista aktiva decennie, reds. anm.). Vi tillbringade dagarna runtomkring Karlskrona skärgård och fick lära oss hur turbiner och sånt där fungerade.

I oktober -57 så var det dags att mönstra på Halland, som låg på örlogsvarvet i Stockholm. Det är nedlagt nu, där ligger bland annat Vasamuseet. I maskinrummet var vi två beväringar, som skulle bli korpraler, en furir och så en maskinist, det är samma som sergeant. Och detta var ett ganska avancerat maskinrum, så vi tillbringade månaderna fram till årsskiftet på örlogsvarvet för översyn och utbildning.

När vi tog oss ut från örlogsvarvet så begav vi oss till örlogsvarvet Berga, vid Hårsfjärden. Där kan man säga att vi blev infrusna över vintern. En dag så skulle en Östergötland-klass jagare in i Hårsfjärden, och fastnade i isen vid inloppet, där det smalnar av lite. Så jag och några andra gubbar fick bemanna en av flottans bogserare tillsammans med en högbåtsman. Vi var inte utbildade för detta, och fartyget hade dessutom en kolvångmaskin vi inte hade utbildning för att köra. Så fick vi åka ut och bryta ut den här jagaren. I Berga låg det gamla pansarskeppet Gustav V (av Sverige-klass, i tjänst mellan 1922 och 1957, reds. anm.), och fungerade som ett slags värmecentral. Så vi la oss en jagare på varje sida om henne, och så fick vi ekonomivärme och ånga från en av Gustaf V:s pannor. Så vi fick alltså gå ner och vakta den pannan. Det var speciellt att komma ner i det pannrummet. Det tillhörde ju ett gammalt pansarskepp, det var väldigt gammalt.