Prisma Västra Götaland

Utbildningar

Besöksmålsutveckling 

Värdskapsutbildning (digital)
Arrangör: Turistrådet Västsverige

Turistrådet Västsverige har tagit fram en digital värdskapsutbildning som vänder sig till dig som arbetar inom besöksnäringen. Utbildningen har funnits sedan 2017, och syftet med den är att hjälpa alla som är verksamma inom besöksnäringen att med hjälp av fakta, filmer, övningar och självreflektion utveckla det egna värdskapet ytterligare. Det är mötet med människor som skapar bestående intryck och påverkar hur vi väljer att prata om platsen med andra, rekommendera, stanna längre och återvända. Just därför är det viktigt att du som möter besökarna och är verksamhetens ansikte utåt regelbundet reflekterar över ditt värdskap och kanske få nya insikter. 

Utbildningen är digital och genomförs på egen hand.

Anmälan till elin.sorensson@innovatum.se

 

Prismas Mobilguide (digital)
Arrangör: PrismaVG

23 februari, kl. 13-14 Datumet har passerat.
23 april, kl. 10-11

Inom PrismaVG har vi utvecklat en digital guide som ni kan använda er av för att visa upp ert besöksmål utanför ordinarie öppettider eller för att presentera stora områden för besökaren. Vi presenterar mobilguiden och visar hur du kan använda den på just ditt besöksmål. Vi samtalar om de olika besöksmålens möjligheter och ger tips och idéer för att kunna skapa en egen guide. Om ni vill utveckla en mobilguide kommer ni få support för detta. 

Anmäl er här.

  

Marknadsföring genom sociala medier (digital)
Arrangör: PrismaVG

9 mars, kl. 13-14 Datumet har passerat.
3 maj, kl. 13-14

Sociala medier är ett viktigt verktyg för att nå ut och marknadsföra ert besöksmål till en bred publik.
Digitaliseringen i samhället ökar och det ger stora möjligheter för att nå ut med våra berättelser till en bred publik genom sociala medier. Med en aktiv Facebooksida för ert besöksmål kan ni få folk att prata om det ni gör och skapa och underhålla relationer med era besökare.

Under dagen går vi igenom från grunden vad Facebook är, hur vi kan använda det och varför det är ett bra sätt att nå ut till våra besökare. Vi bygger upp er sida med text och bilder, skapar inlägg, event och skapar en annons.

Anmäl er här.

 

Från guidning till upplevelse (digital)
Arrangör: PrismaVG

13 april kl 16-20 Datumet har passerat

En kurs som ger dig verktyg att förmedla det unika med din plats och dess historia, för att ge dina besökare en meningsfull upplevelse som kommer att stanna kvar hos dem långt efter besöket.

Du kommer att lära dig hur du går från traditionell guidning till att skapa upplevelser tillsammans med deltagarna. Efter avslutad kurs kommer du ha en komplett plan för en guidning på just din plats, klar att användas under kommande säsong.
Kursen består av 4 digitala träffar á 2-4 timmar samt uppgifter att utföra på egen hand mellan dessa träffar.

 

Marknadsföring genom sociala medier
Arrangör: PrismaVG

OBS! Kursen är framflyttad till hösten på grund av Corona.

Sociala medier är ett viktigt verktyg för att nå ut och marknadsföra ert besöksmål till en bred publik. Digitaliseringen i samhället ökar och det ger stora möjligheter för att nå ut med våra berättelser, evenemang och upplevelser till en bred publik genom sociala medier. Med en aktiv Facebooksida för ert besöksmål kan ni få folk att prata om det ni gör och skapa och underhålla relationer med era besökare.

Under dagen går vi igenom från grunden vad Facebook är, hur vi kan använda det och varför det är ett bra sätt att nå ut till våra besökare.

 

Utveckla er medverkan på mässor och evenemang
Arrangör: Venga Vamos

OBS! Kursen är framflyttad till våren 2022 på grund av Corona.

Vi människor upplever saker med våra sinnen och ett besök på ett museum engagerar oftast flera av våra sinnen. Men den känslan kan vara svår att förmedla när man marknadsför sitt besöksmål utanför museets väggar, till exempel på en mässa eller ett evenemang, såsom Arbetslivsmuseernas dag.
Nu har ni möjlighet att delta i en workshop där ni kan få inspiration för att hitta mobila och flexibla aktiviteter och utställningsprodukter som gör att människor kan få en upplevelse och en känsla av ert besöksmål redan innan de kommer dit. Ni får också chans att lära er mer om hur man inreder sin monter, hur man riktar sig till olika målgrupper och vad som är bra att tänka på när man ska marknadsföra sig på andra platser. Att kunna visa upp sin verksamhet på publika aktiviteter på ett bra och kreativt sätt, leder till mer uppmärksamhet och också fler besökare.

Dagen kommer innehålla inspiration och workshop där ni får möjlighet att utveckla idéer och förslag utifrån en egen verksamhet.

 

Utveckla en aktivitet för barnfamiljer
Arrangör: Studieförbundet Vuxenskolan

Erbjuds under hösten.

En utbildning framtagen för Museiresan där vi inspirerar till att använda alla sinnen och utforska den befintliga verksamheten för att utveckla en aktivitet som lockar barnfamiljer.
Efter en digital träff får besöksmålen individuell handledning för att kunna verkställa sina idéer.

  

Så presenterar ni ert besöksmål
Arrangör: PrismaVG

OBS! Kursen är framflyttad till hösten på grund av Corona.

En övningsdag där ni får möjlighet att lära er att presentera ert besöksmål till olika målgrupper, till exempel turistinformationen, lokalmedia och hotell, eller till er hemsida. Under dagen kommer vi att praktiskt öva tillsammans, på hur du enkelt och kärnfullt hittar det unika och det som tydligt presenterar er plats – så besökare vill komma till just er.
Målet med dagen är att ni ska få hjälp med att ta fram en kort presentation som ni kan använda er av för att på ett professionellt sätt kunna presentera er verksamhet till turismaktörer i er närhet.

 

Unga värdar
PrismaVG, Qvarnstensgruvan

OBS! Kursen är framflyttad till våren 2022 på grund av Corona.

Hur använder vi oss av ungdomar i vår publika verksamhet? I kommunens regi kan det finnas möjlighet till att engagera och säsongsanställda ungdomar.

Tillsammans diskuterar vi hur ni, med hjälp av en paketerad produkt för en specifik målgrupp, kan använda sig av unga värdar i närområdet.

  

Utvecklas som arrangör
Arrangör: PrismaVG i samarbete med Kultur i Väst

OBS! Kursen är framflyttad till hösten på grund av Corona.

Att arrangera evenemang och aktiviteter kan vara ett bra sätt att stärka relationen med platsen där ni verkar och göra fler människor engagerade i er verksamhet. Den här kursen riktar sig till er som vill utveckla er i rollen som arrangörer. Under dagen kommer vi att byta erfarenheter och inspireras av varandra.

Vi kommer bland annat att ta upp följande frågor:
– Varför ska vi arrangera?
– Vad ska vi arrangera?
– Vilka målgrupper vill vi nå?
– Vilken sorts arrangör är jag och vilken vill jag vara?

Dagen arrangeras i samarbete med konsulenterna i arrangörs- och publikutveckling, som har bred erfarenhet av stöd till kulturarrangörer.

 

Verksamhetsutveckling 

Digitalt berättande på Prismavg.se (digital)
Arrangör: PrismaVG

26 januari, kl. 13-14 Datumen har passerat
25 mars, kl 10-11


Prismavg.se är en samlingsplats för berättelser om industrisamhället och dess utveckling. Vi visar hemsidan och pratar om vad ni kan bidra med i form av berättelser från ert besöksmål och visar konkreta tips. Prismavg.se är en marknadsföringskanal men även ett verktyg ni kan använda er av i er verksamhet.

Vi hjälper er att komma igång med en berättelse och publicera den på prismavg.se.

 

Gör en enkel hemsida i WordPress
Arrangör: PrismaVG i samarbete med Studio 1582

OBS! Kursen är framflyttad till hösten på grund av Corona.


Vid två tillfällen går vi igenom hur ni gör er egen hemsida i WordPress. Vi går igenom allt från grunden och du får lära dig de viktigaste verktygen för att skapa och hantera din hemsida. Vi kommer under kursens gång att arbeta praktiskt och målet är att ni vid kursens slut ska ha en egen hemsida som ni själva kan sköta.

 
 
Medlemsvård och medlemsrekrytering
Arrangör: PrismaVG och Dalénmuseet

OBS! Kursen är framflyttad till hösten på grund av Corona.


En workshop i hur man rekryterar, engagerar och behåller medlemmar, med fokus på att utveckla sin verksamhet att bli tilltalande. Om medlemmar känner att föreningen tillför någonting är chansen att de stannar kvar större, varpå verksamheten måste ses över innan medlemmarna rekryteras.
Vi utgår från er verksamhet för att ta fram en konkret handlingsplan för fortsatt arbete.