Från semestervagn till arbetsredskap

Volvo campingvagn

På 1950-talet hade bilsemester blivit ett populärt sommarnöje. Volvo lanserade en campingvagn som ett tillbehör till Volvo PV444. Campingvagnen tillverkades av Linells i Braås. 

Vagnen var 4 kvadratmeter stor, hade två öppningsbara fönster, ställbara ventiler och elanslutning till bilens batteri. Det fanns plats för 4 personer och de hopfällbara bäddarna var utrustade med Volvo-kudde och -filt. I standardutrustningen ingick också golvmatta.

Det var en stabil konstruktion med dubbla väggar i oljeimpregnerad kryssfanér och isolerad med wellit[1]. Taket och nederdelen var klädda i aluminium eller tjock galon. Vagnen hängdes på bilen med en patentsökt koppling av bygeltyp som kallades ”Baby”-koppling. Konstruktionen var sådan att det även gick att köra i terräng utan problem.

Campingvagnen var hopfällbar, vilket var en fördel under transport eftersom sikten inte skymdes för föraren. Den låga vikten, komplett med inredning, på 320 kg gjorde att ekipaget kunde framföras i fri hastighet.

 För allt detta betalade kunden 2.700 kr.

Campingvagnen marknadsfördes under deviserna ”den rullande sommarstugan” och ”res med eget hotell”. Men den var inte uteslutande en campingvagn. Genom att lossa åtta bultar och lyfta av överdelen omvandlades den till en flakvagn för lättare transporter. Ett annat tips var att låta den fungera som lekstuga åt barnen under vinterhalvåret.

 ”Volvo campingvagn har ni nytta och glädje av under många år framåt. Ni tjänar snart in den. Tänk bara på vad ni spar genom att inte anlita hotell.” stod det att läsa i reklambladet. 

Volvo campingvagn blev ingen succé. Det tillverkades endast 53 stycken och förmodligen finns inga originalvagnar bevarade. En replika i fullskala finns att beskåda på Volvo Museum, Göteborg.

[1] Wellit var en tjock wellpapp avsedd för väggisolering i hus och kylskåp och som uppfanns av Carl Munters. Wellpappen lades i lager upp till decimetertjocka block vilka sedan doppades i en tjärblandning.