1940- och 1950-talen i Göteborg och Kungsviken

Under krigsvintrarna 1940 - 1942 (andra världskriget) bodde Einar Karlsson med sin familj vid Skansen Kronan i centrala Göteborg. Att driva ett eget varv på Orust under dessa år var svårt, så istället arbetade Einar vid Sverre Varv & Mek. Verkstad i Hisings Kärra. En annan som senare blev känd båtbyggare från Kungsviken, Harry Hallberg, började också på Sverre-varvet, men 1942 slutade båda på varvet och flyttade tillbaka hem till Kungsviken. Kort därefter slog de sig ihop och startade båtbyggeri tillsammans i Einars magasin.

 Kompanjonerna byggde oftast på beställning och beroende av hur mycket arbete som fanns hade de några anställda. Einar och Harry arbetade ihop fram till juni 1944, då de startade var sitt eget varv, dock fortfarande nära varandra. Harry Hallberg specialiserade sig på nöjesbåtar, medan Einar efter ett par år ledsnade på den hårda konkurrensen på fritidsbåtsmarknaden bland båtbyggarna i Kungsviken och sadlade om och började att bygga fiskebåtar samt utförde mekaniska arbeten och reparationer. På hösten 1949 påbörjades byggandet av en större fiskebåt om 32 fot till Katthammarvik på Gotland. Båten VY 20 Isa skulle användas i strömmingsfisket vid Gotland och skulle levereras i början 1950. Senare byggdes ytterligare några större fiskebåtar vid varvet.

Dahlborgs Slip och Mekaniska

Segelskutan Athene

 1963 beslutar sig Einar att lägga ner verksamheten vid varvet i Kungsviken. Einar, som i många år haft en dröm om att ha en liten skuta att segla med, var då strax över femtio år. När verksamheten på varvet lades ner uppstod en chans att förverkliga drömmen. 1964 fick Gösta Dahlborg ett samtal från sin far om att han sett en annons på en skuta som låg vid träpiren vid Fiskehamnen och han ville ett Gösta, som då arbetade i Göteborg, skulle gå och inspektera båten. Det blev ett köp och skutan döptes om till Athene, och delägare var Einar och de två sönerna Gösta och Thorwald samt systern Alvas man. Fartyget var byggd 1909 i Svendsborg på Fyn i Danmark och efter köpet togs skutan till Kungsviken för att repareras. 1968 gjordes den första längre seglingen med Athene. Einar gjorde under åren flera stora reparationer på skutan, men hann aldrig att färdigställa Athene helt. Einar avled tragiskt 1980 i en hjärtinfarkt i Kiel under kappseglingen Sail Training Race. Efter Einars Karlssons död köpte den nybildade föreningen M/S Athene på Tjörn fartyget, som nu fick Skärhamn som hemmahamn. Här kan skutan fortfarande beses.

 

Källa:

Kajsa Landström och Christine Fredriksen, Einar Karlssons Varv, Kungsviken. Fiskebåtsbyggen i en anrik båtbyggarmiljö. Ur: Lennart Bornmalm, Krister Bång, Christine Fredriksen. Skeppsbyggarna II, Göteborg 2016.

 

Landström, Kajsa. Kungsviken i förändring – Plats, identitet och kulturarv. Göteborgs universitet 2013.