Fikarast på Götaverken och Eriksbergsvarvet
På bilden här bredvid ser vi en varvsarbetare på Götaverken i Göteborg, som tar en fikapaus, med en rejäl smörgås och en flaska mjölk. Bilden ingår i Göteborgs stadsmuseums varvshistoriska samling och texten till bilden lyder: ”En arbetare äter en smörgås, 1947 års pausrum, juli.”
Så mycket till pausrum ser det inte ut att vara, inte i vår nutida betydelse i alla fall. Han har satt sig ner utomhus, på en sten eller en balk, i närheten av sin arbetsplats, och denna sommardag var detta hans plats för fikarasten.
Götaverken var ett av de tre klassiska storvarven i Göteborg, vars verksamhet startade redan 1841. På Lundbystrand pågick nyproduktion till 1968. Byggandet av nya fartyg fortsatte på det nya Arendalsvarvet, invigt 1963, till 1989 då isbrytaren Oden levererades som sista nybygge. Reparationsverksamheten levde kvar på det gamla varvet som döptes till Cityvarvet, tills den verksamheten också lades ned 2014.
Här är det fikapaus på Eriksbergsvarvet 1939. Sex arbetare har satt sig en stund i solen på en plåt utanför en av varvshallarna denna soliga oktoberdag. Fem av dem halsar mjölk direkt ur glasflaskan, och har en smörgås i handen, medan den sjätte fyller på sin mugg med kaffe från sin termos.
Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB var ett av de andra stora varven i Göteborg. Verksamheten startade 1871. Varvet var under många år en relativt blygsam verksamhet, som mestadels byggde mindre fartyg och hade tyngdpunkten på reparationer. Men under mellankrigstiden började varvet expandera och under efterkrigstiden växte varvet till ett storvarv. 1979 blev tankfartyget Atland det sista nybygget från varvet som lades ned samma år.