Marianne Apelman - rekryterad till Volvo Personvagnar Uddevallaverken

Volvo Uddevallaverken

Som ung arbetade jag som svetsare på Uddevallavarvet, men 1985 slutade jag när varvet skulle läggas ner. Istället började jag att läsa till gymnasieingenjör i den utbildningssatsning som gjordes i ”Uddevalla-paketet” vid varvsnedläggningen.

Marianne Apelman var en av de första som anställdes på bilfabriken i Uddevalla. Foto privat ägo.

Men i februari 1986 annonserade Volvo efter de första bilbyggarna till Uddevallaverken. Jag blev intresserad och skickade in en ansökan - och så blev jag kallad till intervju. Jag tillhörde en prioriterad grupp i den första rekryteringen där man ville anställa tidigare varvsanställda och hälften skulle vara kvinnor. Och så började jag i april 1986 som montör. Vi - de första anställda - fick börja med en utbildning och lära oss montering av Volvo 740.

 

Volvo Uddevallaverken

Vi fick vara med att bygga den allra första bilen samtidigt som utvecklingsarbetet för arbetsorganisationen i bilfabriken höll på. Tex hur instruktionerna för montörer skulle utformas och vilka arbetsuppgifter bilbyggarna skulle ha utöver montering. Det var många olika delmoment som skulle utformas och vi deltog i många planeringsmöten. Produktionssättet i Uddevallaverken skiljde sig ju från andra bilfabriker - här skulle arbetslagen bygga en hel bil i produktverkstad.

Bilsäten till Volvo C70 uppställda i Monteringshallen. Foto: Cecilia Ahlsén, Bohusläns museum, 2012.

Jag var personalansvarig i mitt lag och var med och rekryterade nya bilbyggare, och jag har också varit fackligt aktiv. Vi byggde Volvo 740 fram till 1989 - 90, då den modellen lades ner.

Under åren på bilfabriken har jag arbetat med många olika uppgifter. Jag har varit bilmontör och utbildare, och senare har jag varit lagbas med uppgift att planera lagets byggnation på dags- och veckobasis. Det var fortsatt en del utvecklingsarbete och ett högt arbetstempo i lagen. Då var det skönt att på fritiden kunna ge sig ut och rida på skogsstigarna hemmavid, med yngsta dottern och de egna hästarna. Den äldsta ridhästen har vi fortfarande kvar, våran fina 35-åriga Shetlandsponny.

På bilfabriken arbetade jag ända till denna lades ner 2013 och de allra sista åren arbetade jag med kvalitetssammanställningar på Teknikkontoret.

 

Källa: BOHUSLÄNS MUSEUM BILDARKIV

Bilfabriken vid fjorden – Om bilindustriepoken i Uddevalla av Christer Johansson, Pininfarina Sverige AB, Bohusläns museums förlag, 2013.