Familjeföretaget Karl-Johan och Lars-Göran Blank

Jula – Vägen till framgång

2009 beslutade sig Karl-Johan för att bli chef för Jula-koncernen och att ta in en extern VD för Jula AB. Lars-Göran hade sedan några år tillbaka trappat ned sitt engagemang i företaget. Jula är ett familjeföretag och det är viktigt för Karl-Johan att vara närvarande och drivande i det dagliga arbetet med att utveckla företaget.

2010 ändrade Jula Postorder AB namn till Jula AB.

2011 fortsatte expansionen in i andra länder och under andra hälften av året etablerades Jula i Polen. Polen har potential att bli Julas största marknad. I takt med att Julas varuhus blivit fler har distanshandeln fått en allt mer tillbakaskjuten position. Samma år beslutade Jula därför att upphöra med distanshandel. Samtidigt är satsning på Internet och sociala medier större än någonsin.

2012 passerade Jula 2 000 anställda, 59 varuhus i tre länder och omsättningen överstiger 4,2 miljarder kronor.

2014 den 1 mars 2014 går Julas grundare Lars-Göran Blank ur tiden efter en tids sjukdom.

Jula – Vägen till framgång

2015 invigs den nya utbyggnaden av Julas Centrallager i Skara, Sverige. Det nya lagret är därmed ett av världens största i sitt slag, allt under ett tak, med en yta på 150 000 kvadratmeter.

2017 har Jula ca 3000 anställda samt 97 varuhus i Sverige, Norge och Polen och omsätter 6,5 miljarder kronor.

Mycket har hänt genom Julas historia. Men det är fortfarande entreprenörsandan som är grunden i företaget, viljan att tjäna en krona, nyfikenheten, det hårda arbetet och folklighet.