Marstrandsfärjan

Marstrandsfärjan var den tredje beställningen av ett nybygge till Gösta Johansson, som han fick sedan han öppnat eget. Skrovet är byggt av trä och har formen lite som ett ägg. Skrovet byggdes på varvet, men eftersom det var en kraftig tidspress på byggtiden, så tog Gösta hjälp av en lokal snickare från Henån. Gösta stod dock själv för allt byggnadsmaterial. Beställningen från Marstrands Mekaniska Verkstad var en stor arbetsorder för Gösta och i utdrag från bokföringen kan man se att tidspressen var stor.

 Från beställning till leverans - utdrag ur bokföringen vid Gösta Johanssons varv

1947-12-22. Det ringer i telefonen hos Gösta Johansson. Marstrands Mek. Verkstad på tråden.

1947-12-23. Offertförfrågan brevledes. Ny hamnfärja!

1948-01-08. Marstrands Mek. Verkstad tackar för offert, lovar att återkomma inom en vecka.

1948-01-26. Gösta bekräftar affären och begär handpenning.

1948-02-11. Marstrands Mek. Verkstad skickar postremissa och gör en tilläggsbeställning som avhandlas per telefon.

1948-02-12. Martha, Göstas fru, skriver in 3800 kronor i sin analoga bokföring..

1948-06-02. Hamnfärjan avsynas och godkänns. Martha för in slutbetalningen i kassaboken.

Det blev ett litet överskott på denna affär, så det räckte till handpenning på den Jonseredshyvel och bandsåg som fortfarande står kvar i varvet och används. Båtbyggerirörelsen vid Gösta Johanssons varv tog nu fart!