Jula Postorder AB startas

1984 gick försäljningen via postorder så bra att Lars-Göran och Irene tillsammans med barnen Karl-Johan och Marianne startade ett nytt bolag, Jula Postorder AB. Tillverkningen låg kvar i Jula Industri AB som Lars-Göran och Irene behöll fram till 1991. Fokus i det nya bolaget låg på postorderförsäljning. Företaget införde en mycket aggressiv prissättning och kunderna handlade inte bara via postorder utan de flockades även till gården. Familjen kände att de behövde hitta en bra plats att bedriva både postorder- och butiksförsäljning på.

1985 hade Jula 10 anställda med postorderförsäljning . Samma år öppnades Julas första varuhus i Skara vid E20. I samma fastighet hade företaget även sitt postorderlager och huvudkontor. Under resten av 1980-talet växte postorderförsäljningen, katalogen och sortimentet mycket kraftigt.

1990 hade Jula 50 anställda, en butik, postorderförsäljning.

1991 ägs Jula av Lars-Göran och Karl-Johan. De har jobbat sida vid sida, Lars-Göran som VD och Karl-Johan som vice VD. Krisen i början av 1990-talet gjorde att företaget valde att bredda sin verksamhet. Några av företagets konkurrenter, Clas Ohlson med flera, hade startat upp butiksverksamhet med stor framgång och Jula valde att göra det samma.

1992 startade Jula sin andra butik. Butiken hade bästa reklamläget på Drottninggatan i centrala Stockholm. I samband med den kraftiga lågkonjunkturen med stora utlandslån och en pressad ekonomi var det nära att ta en ände med förskräckelse men Jula lyckades reda ut situationen. Under 1990-talet öppnades flera butiker och en butikskedja började växa fram. Företaget provade olika storlekar och koncept.

1995 passerade Jula 100  anställda, med tre butiker och postorderförsäljning 

1996 startade Lars-Göran och Karl-Johan tillsammans fastighetsbolaget G & K Blanks Fastigheter AB. Syftet var att bygga eller förvärva affärsfastigheter på etableringsorter där Jula inte kunde hitta lämpliga lokaler.

1999 började Jula sitt framgångsrika arbete med direktreklam. Utskicken har varit ett viktigt verktyg för att bli kända och sälja stora volymer till hemmafixare och proffs. Samtidigt startades satsningen på egna varumärken, först ut var klädmärket Blue Wear.

2000 öppnade Jula sitt stora konceptvaruhus i Kungens Kurva vilket markerade starten på utvecklingen till en rikstäckande varuhuskedja i Sverige. Företaget växte kraftigt och många nya medarbetare anställdes. Det behövdes specialkompetens inom bland annat kedjedrift, logistik, inköp, marknadsföring och HR. Karl-Johan har nu tagit över driftansvaret för företaget.

2002 hade företaget 500 anställda, sju varuhus och postorderförsäljning.

2004 var ytterligare en milstolpe i Julas historia. Jula samlade då sina sju olika lager till ett 40 000 kvadratmeter stort centrallager vid E20 i Skara. Vid senaste utbyggnationen 2011 blev centrallagret med sina drygt 100 000 kvadratmeter ett av landets största. Tack vare centrallagret fick Jula möjlighet att bedriva en expansiv lågprishandel genom köp av stora kvantiteter. Effektiva logistiklösningar förser varuhusen med varor.

2005 utsågs entreprenörerna Lars-Göran och Karl-Johan Blank till Årets företagare i Skara Kommun.

2006 besökte Ingvar Kamprad, en av världens mest kända entreprenörer, Jula. Kamprad såg Julas nya centrallager och besökte huvudkontoret.

2008 hade Jula 1 000 anställda, 28 varuhus i två länder och postorderförsäljning

Samma år etablerades Jula i Norge. Expansionen har varit snabb med flera varuhusinvigningar varje år. Julas koncept tilltalar norrmännen och på kort tid har Jula etablerats som ett av de ledande handelsföretagen. Jula är idag rikstäckande från Fredrikstad i syd till Tromsö i norr.