Kaizen – förändra till det bättre

Kaizen
Kaizen

Utgångspunkten är att ingen process är fulländad. Det finns alltid utrymme för förbättringar. Vilket enligt Toyota alla har ansvar för. Lean är en långsiktig vision som på pappret alltid börjar med människor som arbetar i lärande team. Kaizen syftar till att förstå och skapa ömsesidigt förtroende till medarbetare, leverantörer, konkurrenter, miljö och omvärld. Att respektera varandra. Toyota framhåller att Kaizen handlar om värderingar.

Från början utvecklades filosofin för tillverkningen, men idag genomsyrar The Toyota Way allt vi gör. [1]

Ta vara på tiden
Lean är en utveckling av taylorismen som anammades tidigt iSverige. Efter andra världskriget var Volvo först med att införa metoder som MTM (Metod-Tid-Mätning) i produktionen. Men även statlig förvaltning påverkades av rationaliseringsidéerna genom Statens organisationsnämnd. Nämndens ledande aktör Tarras Sällfors skriver:

När en kontorist skall utföra ett stort antal olika arbetsoperationer på en order, måste såväl tankeapparaten som kroppen ständigt ’ställas om’ för att utföra de olika arbetsoperationerna. Blir vederbörande därjämte tvungen att förflytta sig i rummet från den ena arbetsoperationen till den andra, är det mycken tid, som härigenom går förlorad.”[2]

____________________________________________________

[1] https://www.toyota.se/om-toyota/foretaget/the-toyota-way.json

[2] Gustavsson M. Ta vara på tiden. På resa med C. Tarras Sällfors 1920-1960. Ekonomisk-historiska institutionen, Stockholms universitet. Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi (SEC), Uppsala universitet. martin.gustavsson@ekohist.su.se

http://liu.diva-portal.org/smash/get/diva2:234099/FULLTEXT01.pdf

Upptäck mer

Kontorister

Kontorister. Fotografi publicerat i TCO-tidnigen nr 4 1965. TCO:s arkiv