Arbetet med barnen

Ingrid Hedlund
Ingrid Hedlund

Material för undervisning

När Ingrid började sitt arbete fanns en del barnmöbler, men inte mycket material för den pedagogiska verksamheten. Dockmöblerna gjorde Ingrid själv. Överhuvudtaget gjorde man mycket själv förr i tiden berättar hon. Människor tillverkade saker de behövde av det material de fick tillgång till.

Eftersom Ingrid var nyinflyttad och inte kände så många Mölndalsbor var hon oftast hemma och snickrad på kvällarna. Hon gjorde bland annat en krubba. Det var vanligt att hon använde Elsa Beskow-motiv. Hon ritade av och målade tavlor. 

Det var svårt att få tag i material som passade en barnverksamhet och det som fanns att köpa var saxar och kritor. De ritade vanligtvis på baksidan av tapeter. Även makulaturpapper fanns ibland. De var ändå lyckosamma eftersom dåvarande chefen på Papyrus var gift med ordföranden i Röda korset. Hon såg till så att de fick både vitt och färgat tillskuret papper.

Barnsträdgården hade tillgång till Montessorimaterial, grunden för den pedagogik som en del förskolor fortfarande arbetar efter. Montessoripedagogik utvecklades av Maria Montessori (1870-1952). I denna pedagogik tar man fasta på, att barn under sina olika mognadsstadier är speciellt mottagliga för en slags kunskap. Materialet man arbetar med är viktigt och tillfredställelsen ett barn upplever, när de själva lyckats med en uppgift.

Ingrid gjorde bland annat bollar till barnen av tidningspapper. Först tog hon tidningspappret och klämde ihop till en rund boll:

" Man tar snöre om lite här och var. Sedan syr man med vackert ullgarn runt det och så blir det en vacker boll. Den kan man kasta med, studsa, inte så väldigt bra, men man sydde den och gjorde den och man var glad. barn var ju tacksamma, när dom hade gjort någonting.”

Ingrid Hedlund

Aktiviteter för barnen

Andra aktiviteter var klippa och sy. Ingrid hade gjort ett examensarbete om samer när hon gick sin utbildning, och på Bosgården arbetade sen barnen med samma tema. De gjorde samemössor och enklare smycken. Sen klippte de till en kåta och saker som användes i den. De ritade ett landskap, klippte ut en ritad ren och en akkja (akkja - samisk släde som renarna drar med packning i vid förflyttningar). Till sist färgsatte de allt med vattenfärger. När barnen pysslade med detta sjöng Ingrid samtidigt en sång om en ren och berättade en saga.

Ibland gavs tillfälle att baka, eller göra andra roliga saker. Att barnen skulle ha roligt var viktigt. Det hade hon med sig hemifrån. Ingrid säger att hennes far påverkat henne mycket i arbetet med barnen. Till och med mer än själva utbildningen och den pedagogik och metodik som ingick. Hon talar gärna om sina roliga barndomsminnen med sin far; när de var ute och åkte häst och vagn, åkte skidor och stekte korv.

".och därför ville jag att "mina" barn skulle få roliga minnen ifrån sin lekskola och ha skoj, men jag var jättesträng. Det skulle vara som jag sa. Men vi hade roligt."

Ingrid hade ofta praktikanter i barnträdgården, som kunde spela piano. De spelade när Ingrid arbetade med sina barngrupper, vilket passade utmärkt. Hon såg till att praktikanterna tog rast en stund varje dag, men själv tog hon ingen rast på hela dagen. Hon berättar i en intervju att hon var stark som en häst och var aldrig sjuk under de åtta år som hon arbetade på Bosgården. Bara en gång hade hon otur när hon bröt benet under en skidtur.