Mode, trender
Under åren som Camilla varit både anställd och ägare till klädaffären har hon sett hur försäljningen ändrats. Nu handlar de yngre generationerna via Internet och varor skickas fram och tillbaka. Förr köpte kunderna kläder utifrån en säsong, när bönderna hade skördat och inkomsterna trillade in gjorde man sina alla inköp. Nu för tiden styckhandlar kunderna, vilket innebär att man köper en jumper en gång, byxor en annan o.s.v.
Sortimentet som Ingrids Konfektion stoltserar med är eget. Camilla berättar att hon köper in mycket på magkänsla och ofta står emot leverantörer som säger att vissa plagg trendar och kommer finnas hos andra. Hon litar på att hon känner sina kunder och följer dessa intentioner.
Visst har hon haft rejält fel några gånger och erkänner att hon varit såväl för tidig som för sen. Prisspannet på kläderna är brett, i butiken finns t.ex. toppar för någon hundralapp till dryga tusenlappen. Priser för alla kunder beroende på hur det ser ut i portmonän.
Mode och trender har varierat över tid, idag är modet mer tillåtande. Kjollängder av alla slag, korta, medium eller långa – inget är fel. Lika med byxorna, smala och vida eller normal vidd. Mönster och färger blandas mer än tidigare.
I slutet av 1990-talet närr Camilla övertog butiken var modet mer styrt, då kunde man se vad som var inne eller ute, en klänning med fel mönster eller modell avslöjade genast om plagget var nytt eller gammalt.