Personalstyrkan minskar

Ingrids - ett Mecka i Skara

Tidigare var det flera som arbetade i butiken, en skötte bland annat  skyltningen och någon  annan städninge. Vid realisationeroch annat anställdes extra personal. Personalstyrkan har minskat med åren, under corona-epidemin skedde stora förändring, resultatet blev att Camilla skötte butiken själv. Kundbesöken minskade drastiskt, Camilla minns att hon vid några tillfällen möte kunder utanför butiken. En gång fick hon en ros och vid ett annat tillfälle en Festis och kex. Kunderna ville visa uppskattning, de insåg att Camilla fick kämpa extra mycket under denna period.

Camilla har alltid varit mån om att ge kunderna tid, vissa kunder vet exakt vad de vill ha och gör sitt ärende snabbt, några behöver tid att fundera och prova flera gånger. Många kunder gör provrundor, tittar i butiken, går ut och fikar därefter återvänder man och gör sina inköp. Att låna hem klädesplagg har också varit en möjlighet för kunderna, tänk att få prova i lugn och ro och kombinera med rätt skor och färger då blir köpen oftas rätt. Om plagget återlämnas så kanske något annat blir köpt. 

Under åren har Camilla känt att ärlighet varar längst för att bygga relationer och tillit till kunderna. Att inte bara ”sälja och tänka pengar” utan även kunna ge tips och råd, då återkommer kunderna. Goodwill är lönande och sprids till nya kunder. Ett ledord för Camilla är ”kunderna ska känna att de kommer till mitt vardagsrum”, det händer att kunderna fått sitta ner för att ta en paus, ibland bjuds det på kaffe och en liten kaka. Att butiken har varit en social mötesplats för många är uppenbart, många kunder kommer att sakna Ingrids och att bara titta in och prata.