Lödöse Varv

Året är 1899, det långa århundradet närmar sig sitt slut och 1900-talet knackar på dörren. Men innan 1800-talet tillhör det förflutna, skall ett varv i Lödöse med mångårig historia och en stor uppsättning skepp under sitt bälte behöva sätta sin fortsatta existens på spets. Karl Olsson, den dåvarande förvaltaren av varvet, har 5 år tidigare påbörjat omstruktureringar för att övergå till att bygga stålfartyg. En kostsam övergång vilket även gör att utgifterna hinner ikapp, herr Olsson får se varvet gå i konkurs. 

 

 

Lödöse Varv

 När varvet auktioneras ut är det en man vid namn Justus A. Waller som är mest belåten. I och med vinsten kan han nu lägga till AB Lödöse Varf till Wallerkoncernen. Här ingår också Rederieaktiebolaget Unda och Göteborgs Trävarubolag.

Det första som byggs är en lastångare som kom att kallas Karin, och våren 1902 står det första stålfartyget klart, skonerten Dag. Men dessa två är endast en liten, liten, del av det vad som produceras under Justus A. Wallners tid. Totalt är 78 fartyg upptagna på nybyggnadslistan. Men allt måste komma till ett slut, och 1946 säljs varvet vidare.