Nystart i Uddevalla - AutoNova och Volvo Cars Uddevalla

Volvo Uddevallaverken

AutoNova

Efter att produktionen legat nere i några år, offentliggjordes i januari ett samarbete mellan Volvo Personvagnar och brittiska TWR (Tom Walkinshaw Racing). Företagen skulle utveckla och tillverka nischbilar, som cabriolet och coupe-versionen av Volvo 850. Ett mindre antal Renault Clio Sport och minibussar av OmniNova kom också att tillverkas. Namnet på fabriken blev AutoNova och tillverkningen bedrevs åren 1995 – 2000. Visionen var att företaget skulle vara den ledande i världen på att tillverka nischfordon.

Pierre Ringfeldt lägger tätningsmassa i svetsfogarna i underredet på en kaross. Foto: Cecilia Ahlsén, Bohusläns museum 2012. -"Jag arbetade i nära åtta år på bilfabriken i Uddevalla och  trivdes väldigt bra, men sedan några år tillbaka jobbar jag på Volvo Cars Torslanda i Göteborg och pendlar varje dag från hemmet i Trollhättan. Jag arbetar med samma, men här är det fler robotar som utför detta moment. 62 bilar i timmen ska vi färdigställa, mellan 400 - 500 bilar på en arbetsdag, det är ett högre tempo här på Torslandaverken."

300 – 400 personer skulle nyanställas i AutoNova 1995 och många av bilbyggarna som arbetat där förut, sökte anställning på nytt. Tanken var att de flexibla produktionsmetoder som utvecklats i Uddevalla skulle användas. Denna gången var det som en komplett bilfabrik, med kaross-, måleri- och monteringsfabrik, som tillverkningen startade. Fabriken hade några år tidigare av mijömyndigheter fått tillstånd för utsläppsgränser som möjliggjorde att en målerienhet nu kunde byggas i bilfabriken.

 

Volvo Uddevallaverken
Volvo Uddevallaverken

Volvo Cars Uddevalla

År 2000 blev Volvo Personvagnar ensamägare och fabriken fick då namnet Volvo Cars Uddevalla. Från detta år infördes en mer traditionell bilproduktion i fabriken med linetillverkning. Huvudmotiven var att få jämnare kvalitet och lägre kostnader. Åren 1996 - 2005 byggdes 76 809 av den första generationen C-70 bilar i Uddevalla. Av dessa var 49 795 cabrioleter och resten var i coupeutförande.

Vy över Monteringsfabriken året 2012. Foto: Cecilia Ahlsén, Bohusläns museum.

Källa: Bohusläns museum bildarkiv.
"Fabriken vid fjorden - om bilindustriepoken i Uddevalla" av Christer Johansson, Pininfarina Sverige AB, Bohusläns museums förlag, Uddevalla 2013. "27 år med bil - Från Volvo till Pininfarina" av Christine Fredriksen (Ur: Årsbok Bohuslän 2012).