Prisma Västra Götaland

Användarprofil saknas

Berättelser skapade av

Lödöse varv<br />

Lödöse Varv: från stål till rost

Lödöse varv har anor långt tillbaka. Utgrävningar visar att det troligen var aktivt redan på 1300-talet. Varvet var sedan flitigt anlitat som skeppsbyggeri fram till den första konkursen i slutet av 1700-talet – och under 1800-talet får varvet dras med allt större ekonomiska bekymmer. Idag ekar lokalerna tomma: men minnena och fartygen lever vidare.   

Ämnesord:

repslagarmuseet.jpg

Repslagarmuseet i Älvängen

Företaget PA Carlmark grundades 1848 i Åmål. När Carlmarks Repslageri expanderade runt sekelskiftet 1900 valde Hugo Carlmark att 1917 flytta hela verksamheten (såväl personal som repslagarbanan) från Åmål till Älvängen. Carlmarks var under lång tid den största repproducenten i Sverige, och flytten till Älvängen påverkade samhällets utveckling. Då många i byn kom att arbeta på fabriken fick orten karaktären av ett brukssamhälle. Hugo Carlmark lät bl.a. införa elektrisk belysning på orten, långt innan det kommunala elnätet etablerades. I en tidningsartikel från 1948 kan man få ytterligare förståelse för Carlmarks betydelse för Älvängen; här berättas att samhällets befolkning vuxit till 1400 invånare och samma år hade fabriken över 200 anställda.
http://www.sockenbilder.se/gnarp/images/Gnarp-a-225.jpg

På räls: Järnvägen i Sverige

Järnvägens intåg i Sverige skedde relativt sent, de flesta länder i Europa hade redan ett järnvägsnät runt 1850. I Sverige sköttes de flesta transporterna av hästdrivna vagnar och båtar. Men när järnvägen väl introducerats var genomslaget överraskande. Utbredningen av järnvägsnätet krympte de geografiska avstånden både inom och utom Sverige. Genom detta blev också järnvägen en enande kraft, som exempelvis införde en gemensam tid i hela Sverige, samt möjliggjorde för massmedias spridning och genomslagskraft. Detta gav stor påverkan både för de små samhällen som växte fram kring stationerna och som samordning nationellt. 

Ämnesord:

Järnvägsbron i Vänersborg fotograferad 2009 vid Västarvets inventering.

En unik hundraåring

Klaffbron för järnvägstrafik i Vänersborg har år 2016 stått på plats i 100 år. Dess ”snygghet” har diskuterats sedan start, men trots detta har den fått ett flertal smeknamn som ”Järnvägsbron”, ”UVHJ-bron” och ”Tyska bron. Bron är Vänersborgs äldsta bro, men dess öde är oklart: en ny bro är under planering.  Berättelse skriven av Malin Öberg

Ämnesord:

Parti från Ahlafors, Starrkärr sn

Ahlafors Spinneri spinner vidare

1856 startas det upp flera fabriker vid Hältorpsån, detta blir startskottet för ett nytt samhälle. Idag, över 150 år senare, är fortfarande fabrikerna inblandade i samhället Alafors utveckling och tillväxt. På 1850-talet fick de första arbetarna på fabriken vandra ca fyra mil till sin nya arbetsplats. 2016 är spinneriet ett hem för ensamkommande flyktingbarn. Resan för Alafors fabriker är långt ifrån avslutad.  

Ämnesord: