Berättelser från SAAB: Torbjörn Trollby var mekaniker under Safarirallyt 1963
unodahl.jpgIMG_5146.JPGBerättelser från SAAB - Nisse Gustafsson.jpgIMG_0906.JPGpia-prisma.jpgtorbjorn.jpgvinterprov.jpg

Torbjörn Trollby från SAAB:s tävlingsavdelning berättar om sitt arbete på Safarirallyt 1963

Hör Torbjörn Trollby från SAAB:s legendariska tävlingsavdelning berätta om minnen från sitt arbete som mekaniker för Erik "Carlsson på taket" Carlsson under Safarirallyt 1963. (The video features subtitles in english).

Torbjörns arbete på tävlingsavdelningen

1963 anställs Torbjörn Trollby på SAAB:s legendariska tävlingsavdelning, och en lång karriär världen över som mekaniker tar sin början. Med iordningsställande av tävlingsbilarna i Trollhättan, och sedan på plats som mekaniker ute på fältet för några av SAAB:s fantastiska tävlingsförare, har han haft ett mycket omväxlande arbete.

Han blir kvar på tävlingsavdelningen fram tills dess nedläggning 1980, då han flyttar över till SAAB:s klimatavdelning, med specialisering på uttestning och utveckling av bland annat AC och defroster.

Om intervjun med Torbjörn

Torbjörn berättar i sin intervju hur han haft förmånen att arbeta med fantastiska, kunniga och trevliga kollegor, och han belyser och framhåller lagandan som rådde på tävlingsavdelningen som något väldigt speciellt.

I SAAB-veteranintervjun gjord med Torbjörn får vi ta del av många spännande händelser och utmaningar - och i detta allra första stycke vänder vi alltså blicken mot Safarirallyt 1963. Mer ur intervjun med Torbjörn kommer naturligtvis framöver!

Intervjuernas form i Innovatums dokumentationsinsats

Efter gjord intervju har den intervjuade själv fått lyssna igenom den sammanställda intervjun i sin helhet. Den färdiga intervjun är därför genomlyssnad av den som blivit intervjuad och också i vissa fall ändrad i form av tillägg från kompletterande intervju med förtydliganden utifrån den intervjuades önskemål.

Den intervjuade har också haft möjligheten att få eventuella önskade delar borttagna. Den färdiga intervjun är därför en version som den intervjuade givit sitt uttryckliga godkännande för att bevara och tillgänglighetsgöra i projektet för framtiden.

Läs mer om Innovatums dokumentationsprojekt kring SAAB här.