Rälsbussar från NOHAB i Trollhättan
NB-00009Drottningtorget1960.jpgjg-prov-usa-1990tal.jpgISC-00495.jpgstridsbergochbiörcksstämpelur.jpgentreedsborgstor.jpgtsokklubbstuga.jpgforeningsarkivet-harmoni-jubileum1983.jpg1-hornetstorgatanstaveredsgatan-nu.jpgkonsomslag.jpgOlidan kraftstation TrollhättanTB-014-0501.jpgISC-2004-023.jpg"Den heliga lågan"rysskranen-cover.jpgNOHAB rälsbuss förstaklass.jpg

En ovanlig produkt från NOHAB i Trollhättan - rälsbussen

NOHAB:s rälsbussar

Påkostad förarmiljö i en av NOHAB i Trollhättan nybyggd rälsbuss för export till Portugal. 1950-tal.

NOHAB:s rälsbussar

Bekväma stoppade passagerarstolar i första klass, i en av NOHAB i Trollhättans nybyggd rälsbuss för export till Portugal. 1950-tal.

NOHAB:s rälsbussar

Helt nyinredd vagn för passagerare med biljett i andra klass, i en av NOHAB i Trollhättans nybyggda rälsbussar för export till Portugal. 1950-tal.

En ovanlig produkt från NOHAB i Trollhättan

NOHAB i Trollhättan är nog allra mest känd världen över för sin tillverkning av lok. Men många andra fordonslag, och motorer, har tillverkats av den berömda industrin
i Trollhättan.

Dieselmotorer för fartyg, traktorer, artilleritraktorer är några exempel.

Men kände du till att NOHAB också byggt ett ganska stort antal rälsbussar. Marknaden för rälsbussar var stor i till exempel Portugal. Från detta sydeuropeiska land fick
NOHAB stora beställningar.

Följ med och titta in i en helt nybyggt vagn, såsom den såg ut innan den exporterades till Portugal. Skulle du helst vilja köra rälsbussen, eller åka i andra- eller förstklass vagnen? Känn historiens vingslag med dessa bilder från 1950-talet!