Kinnekullebanan: Lugnås
Gårdsjö station ca 1950_public Domain_Sveriges Järnvägsmuseum.jpgTrolmen hållplats_Foto via Sv Jvg-museum.jpgHällekis Säteri_Foto via Dig museum.jpgFLYGFO~3.JPGFORSHE~2.JPGÖsteräng station ca 1950_Foto via Sv Jvg-museum.jpgÄskekärr station ca 1900_Foto via Sv Jvg-museum.jpgHållplatsen i Kvarntorp_Foto Thomas Ohlsson.jpgLugnås station ca 1900_Bild via Sv Jvg-museum.jpgPrästkvarn2- bild via Sveriges Järnvägsmuseum.jpgHassle-Säby_Foto via vonknorring.com.jpgHASSLE~3.JPGSVANEB~1.JPGHjälmsäter_Foto Thomas Ohlsson.JPGStation Blomberg - Sveriges Järnvägsmuseum.jpgLidköpings station nutid_Foto Thomas Ohlsson.JPGMariestad, Residenset 1950,Västergötlands Museum DM.jpgRåbäcks säteri_Bild via Digitalt museum.jpgRISA_H~1.JPGLyrestad-foto via Sveriges järnvägsmuseum.jpgTruveholm - foto Västergötlands museum.jpgJvg-stationen i Hova_Foto via Sv jvg-museum.jpgFagerlids station_Public Domain_Sveriges Järnvägsmuseum.jpgTorved järnvägsstation 1930_foto via Sv Jvg-museum.jpg

Lugnås berättelse

Kinnekullebanan: Lugnås

Lugnås är en mindre ort några kilometer sydväst om Mariestad. Tidigare var orten en egen administrativ och kyrklig enhet, men ingår numera i Mariestads kommun. Orten var i gamla tider känd som centralort för tillverkning av kvarnstenar, som knackades ut ur Lugnåsbergets kaolinvittrade gnejs. Den sista kvarnstenen tillverkades dock 1918, då fabrikstillverkade kvarnstenar konkurrerade ut verksamheten. En turistgruva finns dock fortfarande i Lugnås, det s k ”Minnesfjället”.

Några mindre handels- och tillverkningsverksamheter har funnits under årens lopp. Numera är den stora arbetsgivaren Nimbus som tillverkar båtar. Den för vägfarande välkända E3-baren ligger också här.

Kinnekullebanan: Lugnås

Bilden visar Lugnås station, som tyvärr är riven. Bild via Sveriges Järnvägsmuseum.

Kinnekullebanan: Lugnås

Ett av järnvägsstationens magasin är bevarat på det gamla stationsområdet. Här finns också en gammal godsvagn med lastade kvarnstenar. Foto: Thomas Ohlsson 2018.