Kinnekullebanan: Truve
Gårdsjö station ca 1950_public Domain_Sveriges Järnvägsmuseum.jpgTrolmen hållplats_Foto via Sv Jvg-museum.jpgHällekis Säteri_Foto via Dig museum.jpgFLYGFO~3.JPGFORSHE~2.JPGÖsteräng station ca 1950_Foto via Sv Jvg-museum.jpgÄskekärr station ca 1900_Foto via Sv Jvg-museum.jpgHållplatsen i Kvarntorp_Foto Thomas Ohlsson.jpgLugnås station ca 1900_Bild via Sv Jvg-museum.jpgPrästkvarn2- bild via Sveriges Järnvägsmuseum.jpgHassle-Säby_Foto via vonknorring.com.jpgHASSLE~3.JPGSVANEB~1.JPGHjälmsäter_Foto Thomas Ohlsson.JPGStation Blomberg - Sveriges Järnvägsmuseum.jpgLidköpings station nutid_Foto Thomas Ohlsson.JPGMariestad, Residenset 1950,Västergötlands Museum DM.jpgRåbäcks säteri_Bild via Digitalt museum.jpgRISA_H~1.JPGLyrestad-foto via Sveriges järnvägsmuseum.jpgTruveholm - foto Västergötlands museum.jpgJvg-stationen i Hova_Foto via Sv jvg-museum.jpgFagerlids station_Public Domain_Sveriges Järnvägsmuseum.jpgTorved järnvägsstation 1930_foto via Sv Jvg-museum.jpg

Järnväg är "Kärringprat"

Kinnekulle: Truved
Kinnekulle: Truved

Den gamla sätesgården Truveholm har anor från 1600-talet och den mest kände herren på Truveholm var Gabriel Richert, häradshövding i Kinnefjärdings härad. Richert var dessutom en nationellt ledande jurist, liberal och rättsreformist. Han var i många olika avseenden mycket framsynt, varför hans motstånd mot järnvägarna var desto mer förvånande. År 1845, innan några järnvägar fanns i Sverige, skrev han att ”järnvägsplanerna endast var kärringprat som han ej såg anledning att fästa något avseende vid”.