Kinnekullebanan: Tjos banvaktsstuga
Gårdsjö station ca 1950_public Domain_Sveriges Järnvägsmuseum.jpgTrolmen hållplats_Foto via Sv Jvg-museum.jpgHällekis Säteri_Foto via Dig museum.jpgFLYGFO~3.JPGFORSHE~2.JPGÖsteräng station ca 1950_Foto via Sv Jvg-museum.jpgÄskekärr station ca 1900_Foto via Sv Jvg-museum.jpgHållplatsen i Kvarntorp_Foto Thomas Ohlsson.jpgLugnås station ca 1900_Bild via Sv Jvg-museum.jpgPrästkvarn2- bild via Sveriges Järnvägsmuseum.jpgHassle-Säby_Foto via vonknorring.com.jpgHASSLE~3.JPGSVANEB~1.JPGHjälmsäter_Foto Thomas Ohlsson.JPGStation Blomberg - Sveriges Järnvägsmuseum.jpgLidköpings station nutid_Foto Thomas Ohlsson.JPGMariestad, Residenset 1950,Västergötlands Museum DM.jpgRåbäcks säteri_Bild via Digitalt museum.jpgRISA_H~1.JPGLyrestad-foto via Sveriges järnvägsmuseum.jpgTruveholm - foto Västergötlands museum.jpgJvg-stationen i Hova_Foto via Sv jvg-museum.jpgFagerlids station_Public Domain_Sveriges Järnvägsmuseum.jpgTorved järnvägsstation 1930_foto via Sv Jvg-museum.jpg

Tjos egendom

Tjos är en större lantbruksegendom som ligger efter Kinnekullebanan mellan E20 och Riksväg 26. Tjos egendom tillhörde länge Börstorps Slotts egendom. Vid arvsskiftet 1834 efter Baron Anton von Knorring, tillskiftades dottern Gustava, som var gift med kammarherre Gustaf Lindencrona, Tjos egendom och egendomen har sedan dess varit självstyrande.

Mangårdsbyggnaden på Tjos egendom. Arkitekt är den välkände lantbruksarkitekten från Mariestad, Charles Emil Löfvenskiöld. Charles Emil var den som spred ”snickarglädjen” i Sverige (utsirade smyckningar i trä på hus).