Gällebergs smedja Gällebergs smedja
Gällebergs smedja

Gällebergssmedjan

 

År 1925 köpte Isac Klahr fastigheten Granslund av sina svärföräldrar Alfred och Ida Svensson på Stora Gälleberg. Köpeskillingen var 75 kronor. I samband med köpet avstyckades marken från stamhemmanet och gavs beteckningen Gälleberg Stora 1:20. Tomten omfattade drygt ett halvt tunnland och hade troligen varit bebyggd sedan tidigare.

Isac började bygga nytt. Stommen till boningshuset hämtade han i Stora Blåhult där ett gammalt knekttorp skulle rivas. Det berättas i bygden att han betalade 50 kronor kontant samt en cykel för husstommen.

Den äldsta delen av den smedja som Isac Klahr lät uppföra på tomten är troligen den som ligger med gaveln mot vägen alldeles i tomtens hörn. Senare byggde han till i vinkel så byggnaden blev mer än dubbelt så stor.

På 1930-talet köpte Isac Klahr bil och startade taxiåkeri. Det var en Oldsmobil modell F-29 eller F-30. BIlen var således av 1929 eller 1930 års modell. Registreringsnumret var R203. På vidstående bild ses Isac iförd taximössa med sin trafikbil framför smedjan. I mitten ses Isacs hustru Anna samt till höger hennes väninna Judit Stenberg.

Ytterligare en utbyggnad av smedjan gjordes 1938 enligt datering på väggen i den nya delen. Denna den sista utbyggnaden nästan fördubblade smedjans längd. Enligt berättelser i bygden berättas att utbyggnaden skedde med anledning av förkrigstidens bensinransonering. Isac Klahr var tvungen att kunna ta in bussar i smedjan för att förse dessa med gengasaggregat.

Gällebergssmeden tillverkade allehanda större och mindre redskap för jord- och skogsbruk. I företagskalendrar från 1940-talet står Isac Klahr angiven som smed och vagnsmakare. Han sammarbetade med en snickare i bygden, Karl Gustavsson i Skogslund, Lilla Gälleberg. Bönderna kunde hos dem beställa vagnar eller slädar i mått och utförande som passade deras behov.

Isac Klahr hade också en lärling, en ”smedhalv”, som hantlangare och bälgtrampare som under lärlingstiden fick bo i en kammare i smedjans lillstuga.

Isac Klahr dog av tbc på sanatorium år 1944. I april året därpå höll dödsboet auktion på kvarlåtenskapen. Auktionsförrättare var A Dahlén. I annonsen uppräknas inre lösöre som en grammofon med skivor, diverse möbler, golvklocka och en saltbalja men också skomakeriverktyg och en skomakarmaskin. Bland det yttre lösöret märks en grövre arbetsvagn, tre begagnade cyklar, ett parti torra björk- och askplank samt bisamhällen.

 

Församlingsboken 1930

Smeden              Johan Isac Klar född år 1888 i Södra Fågelås.

Hustrun             Anna Elisabeth född Gustavsson. Född 1890 i Daretorp.

Smedslärling     Sten Johan Alfred Larsson född 1905 i Skånings Åsaka.

 

 

Gällebergs smedja

Ny ägare

Smedjan i Gälleberg köptes nu av Gösta Birgersson. Birgersson var född i Hönsa utanför Tibro men han hade vuxit upp på Grimsagården i Greby, Götlunda. Även denne Gällebergssmed, utförde allehanda arbeten vid städ och ässja men han var också lite av en konstsmed. Vid flera fastigheter i socknen finns ännu hans speciella trädgårdsgrindar med fågelmedaljonger över den nätspända ramen av järnrör. Birgersson gjorde också trappräcken på beställning.

Gösta Birgersson var smeden bakom konstruktionen för den stenbrytare som under 1940- och 1950-talen rensade många gärden i bygden på stenblock. Det var Olle Andersson, Volvo-Olle kallad, som körde med stenbrytaren och tog uppdrag hos lantbrukarna i trakten. Olle hade flera anställda i detta företag, bland annat Tore Jansson, Ingemar Larsson, Rune Daremark, Harry Persson och Ove Gustavsson. Stenbrytaren var kraftig och konstruerad så att den kunde användas för ett stort stenblock eller två mindre. Konstruktionen byggdes på chassit från ett äldre militärfordon och kunde klara belastningar på ett ton eller mer.

Birgersson konstruerade också en hästdragen vagn med fyrhjulsstyrning, denna blev dock ingen större framgång. Gösta Birgersson och hans hustru Helga åtog sig allehanda legoarbeten och smedjan utvecklades med tiden till en mindre mekanisk verkstad. Kraftöverföringen skedde med remdrift. Ett komplicerat system av remskivor med axelöverföring monterade i taket skötte utväxling och fördelning av kraft till de olika maskinerna. Driften sköttes med elmotor och ända in på 1980-talet var smedjan uppsäkrad för ”industriel”.

Gösta Birgersson blev den siste smeden i Gälleberg. Han sålde fastigheten sista mars 1957 till Johan Andersson för 25 000 kr.