Skeppsbyggnadsvarv vid Vänern

Ett av de mera kända träskeppsvarven vid Vänern, som byggde fraktfartyg med träskrov, var Sjötorps Varf. På denna plats som varvet ligger har det byggts fartyg och skepp långt innan Göta kanal anlades. Enligt skriftliga källor är det känt att en varvsplats i Sjötorp fanns redan på 1740-talet, däremot blev ortens och varvets storhetstid i anslutning till byggandet av Göta kanal.

Sjötorps varv etablerades 1811 genom att en smedja uppfördes under den tid som Göta kanal höll på att anläggas. Varvet etablerades främst för att tillhandahålla service åt kanalhantverkarna. Mellan 1820 och 1823 byggdes en reparationsdocka som drevs av Göta kanalbolaget i stort sett fram till att Göta kanal invigdes. Denna anlades vid en grävd hamnbassäng, som låg vid en befintlig bäck som nyttjades vid torrläggning av dockan. År 1907 förlängdes dockan för att därefter kunna docka sju kanalbåtar samtidigt.

De första arrendatorerna av varvet

År 1831 utarrenderades torrdockan och tillhörande verkstäder till Johannes Larsson och denne kom att bygga enklare pråmar och därefter mindre slupar. Successivt som efterfrågan på större tonnage för kanalen ökade, blev även lastfartyg av trä aktuella att bygga vid varvet. Bland annat de för Vänersjöfarten karaktäristiska galeaserna byggdes här. År 1852 började Larsson att även bygga ångfartyg och 1866 levererades det första kompositbygget från varvet.

Fram till sin bortgång 1869 arrenderade Johannes Larsson varvet och under denna tid byggdes 56 fartyg, varav 9 ångfartyg. Reparationsverksamheten var också omfattande under Larssons period.
Femårsperioden mellan 1869 och 1874 är inte känt vem som drev Sjötorps Varv. Möjligen kan det ha varit dödsboet efter Johannes Larsson. Men 1874 tecknade kapten P. L. Andersson ett tioårigt arrendeavtal av Sjötorps Varv med AB Göta kanalbolag, men Andersson avled redan efter tre år. Dock hann varvsföretaget med att bygga 12 segelfraktfartyg av varierande storlek under Anderssons tid.

 

 

 

Sixten Groth

Familjen Groth och disponenterna vid varvet

Varvet stod nu igen utan arrendator, men under kapten Anderssons tid som chef för varvet hade en ambitiös ung man arbetat som bokhållare och hans namn var Sixten Groth. Han var född 1855 i Ullervads församling, som låg några kilometer söder om Mariestad och han hade vallonskt ursprung. Nu inleddes en nästan hundraårig epok med familjen Groth som disponenter vid varvet i Sjötorp och dessa var i tur och ordning Sixten, Gustaf och Åke Groth. Var och en av dem innehade disponentskapet för varvet i 33 år.

Sixten Groth ledde en stark expansion av rörelsen. År 1879 löpte segelkuttern Linda av stapeln och följdes under 1880-talet av betydligt tätare fartygsleveranser än under Sixtens första år. År 1884 byggdes till och med sex fartyg varav inte mindre än fyra av dessa var ångfartyg. Beläggningen fortsatte att vara god under hela 1890-talet och det byggdes ett stort antal slupar, galeaser, skonare, ångfartyg och pråmar. Under Sixten Groths dryga trettio år levererades mer än 150 fartyg. Han byggde också fartyg för egen räkning och för partrederier med sig själv som delägare för att på så sätt hålla en hög produktion vid varvet. Fartygen byggdes på kanten av Göta kanal, varefter fartygen sjösattes sidledes, ett förfaringssätt som alltid tillämpats vid Sjötorps Varv.

 

Källa: Sjötorps Varf Docka och Ångsåg, av Daniel Eriksson. I: Skeppsbyggarna I, Bornmalm, Lennart; Bång Krister; Fredriksen, Christine; Ohlsson, Curt S. Göteborg 2009