Kvinnan som lade grunden för SKF och Volvo
taxi2.jpgToltorps dalen.jpg2961_1586.jpgEpidemisjukhuset.jpgPer-Toresgarden.jpgLugnås vägkorset.jpgNaas_Fabriker_inne.jpg2207 1905 Winqvist, Fritsla en af väfsalarna.jpg11 april 1940.JPGi slöjdsal.tifVargönAlloysVinjett.jpg001_KHF_Vykort_Skallerud_001.jpgL_2012_0128_1200.jpgK_2014_0074-3.jpgSkolhuset 3.jpgeccoverken (2).jpgscan-SKLS Charkfabriken foto VGM[2166].jpgbild 0846.jpgskylt 3.jpghacket_fixad.pngKlosterängen.jpgKvarnen i Tollered.jpgkanalen flygbild.jpgTollered klockan.jpgSunwind_010.jpg2340, 3 beskuren.jpg2022_10_31_09_07_53_Jonas_Alströmer_YouTube_och_2_sidor_till_Arbete_Microsoft_Edge.pngfrackklänning beskuren.jpg01_villasolfrid.jpgKarin.jpgfonograf.pngberättarbänk.pngLuckeys.JPGinvigningen.jpgIMG_0091.jpgTore Johansson.JPGGhmB_16216.jpgprojektbild-kinnekullebanan-2.pngSaabar under tillverkning.jpgerla, modellen, ing jöns koch.jpgklövskär-trappa.jpgPetras.jpg960px-Kinnekullebanan.jpgDFH_K1_5_Skal_054.jpgRörsberga 038.JPGAllmän rösträtt 2.jpgKallbadhuset, damavd.  juli 1947.jpg20210906_120526.jpg2022_11_23_09_20_42_Hilma_af_Klints_veterinära_illustrationer_YouTube_och_58_sidor_till_Arbete_.pngTB-013-001.jpgParti från Ahlafors, Starrkärr snBatteriladdare, selenlikriktareLödöse varvInlands Pappersbruk i Lilla Edet.Dals Edgenerator03.jpgTextilarbetare vid Kungsfors fabriker i Skene (Marks kommun).Sven Erikson beskuret porträtt basetool.jpgPorträtt Agda Erikson basetool.jpgmor anna lägre basetool.jpgRaset vid Göta Cellulosa ABMunthers båtbyggeri 2006boras_poster.jpggoteborg_poster.jpgGarveriet.jpgVMO07775.jpgMariestad012uP2GXH44T.jpg1909 oi.jpg012uPWb2fNyL.jpgmunkedal.jpgFristad.jpgSurte glasbruksmuseumKatrinefors, Sulfitkokeriet med syratornet, 1950-tal.jpgPapyrus.jpgDSC01336 kopiera.jpgtaxor0.jpgLagarn.jpgSofia och Gerda Lundberg (Gustavsson) på trappan, Affären i Västerplana Storebacken,ekeberg.jpgvallgatan4.jpgDonsöVarv_Bild 3.jpgoljekoken gössäter.jpgflygfoto.jpgSjötorpsvarvLidan.jpgkilsund c 1900, 2.jpgWargön arbetsbilder, C60-1, F17Z-2.jpgGustaf Carlsson i arbete 1940-tal.jpgskrivmaskinvid trappen.tifPersonal vid Dalsjöforsfabriken 1919.mellerud storgatan.jpgsockerbagaren.jpgIMG_0266.JPG60.  Stallbacka från Stridsbergs.  TB-013-018.jpglok på Åmåls bangård.jpgfallbild.jpgIMG_1272.JPG

SKF och Volvo

Porträtt Anna Andreasson f. Andersdotter

Johansson & Carlander

Tillsammans med Christopher Carlander, studiekamrat från Rostock grundade Johannes Johansson handelsfirman Johansson och Carlander. Johannes var sedan direktör och styrelseledamot för flera fabriker i Göteborg.

1891 startade de tillsammans Gamlestadens fabriker och 1898 trädde sönerna in, Knut Johansson Mark (J:son Mark – från Marks härad) och Axel Carlander

Aktier i västsvenska företag köptes av Knut och Axel. De förvarades i en ask på kontoret. Denna ask eller kanske den tidigare asken, tillhörande Mor Anna, var långt senare inspiration vid namngivningen av Investment bolaget Asken. 

Problem vid Gamlestadens Fabriker

Vid Gamlestadens Fabriker hade man flera problem med produktionen. Dels var det faran med det oskyddade transmissionssystemet (remdriftssystemet) och dels var det brandrisken när det blev varmgång i nämnda system. Ett stort problem var också de kullager som köptes in från Tyskland. De var dåliga och i väntan på nya, som skulle fraktas från Tyskland, så blev det långa produktionsstopp.  

Sven Wingquist, textilingenjör från Hallsberg

Sven hade arbetat på Jonsereds Farbriker och kom till Gamlestaden vid sekelskiftet. Hans huvuduppgift var att lösa problemen med transmissionssystemet. Efter mycket forskande och experimenterande uppfann han det sfäriska kullagret. Att få finansiering för produktionen av denna geniala uppfinning var dock inte det lättaste, men när ledningen på Gamlestadens Fabriker blev presenterade en skiss och modell av detta första svenska kullager, så beslutades att bilda ett bolag och starta tillverkningen.

SKF och Volvo

Med kapital från göteborgska textilindustrin bildade alltså då Knut J:s Mark och Axel Carlander bolaget Svenska Kullagerfabriken, SKF och tillverkning startade. Den expanderade snabbt.

Strax efter första Världskriget anställdes två unga män på SKF, en skicklig tekniker och en skicklig marknadsförare. De hade sina blickar riktade utåt världen och sökte efter nya produkter där SKF-lagren kunde komma till användning.  På 1920-talet fick de ögonen på Henry Fords bilfabriker och de löpande bandet. De menade då att en bilfabrik skulle kunna starta i Göteborg. 1926 startade VOLVO som dotterföretag till SKF.

________________________________________________________________________________________________

Källa: Arbete, makt, kapital av Stig Bellbrant, S:a Älvsborg, 1989