Tidaholms Bruk - pionjärer inom biltillverkning
taxi2.jpgToltorps dalen.jpg2961_1586.jpgEpidemisjukhuset.jpgPer-Toresgarden.jpgLugnås vägkorset.jpgNaas_Fabriker_inne.jpg2207 1905 Winqvist, Fritsla en af väfsalarna.jpg11 april 1940.JPGi slöjdsal.tifVargönAlloysVinjett.jpg001_KHF_Vykort_Skallerud_001.jpgL_2012_0128_1200.jpgK_2014_0074-3.jpgSkolhuset 3.jpgeccoverken (2).jpgscan-SKLS Charkfabriken foto VGM[2166].jpgbild 0846.jpgskylt 3.jpghacket_fixad.pngKlosterängen.jpgKvarnen i Tollered.jpgkanalen flygbild.jpgTollered klockan.jpgSunwind_010.jpg2340, 3 beskuren.jpg2022_10_31_09_07_53_Jonas_Alströmer_YouTube_och_2_sidor_till_Arbete_Microsoft_Edge.pngfrackklänning beskuren.jpg01_villasolfrid.jpgKarin.jpgfonograf.pngberättarbänk.pngLuckeys.JPGinvigningen.jpgIMG_0091.jpgTore Johansson.JPGGhmB_16216.jpgprojektbild-kinnekullebanan-2.pngSaabar under tillverkning.jpgerla, modellen, ing jöns koch.jpgklövskär-trappa.jpgPetras.jpg960px-Kinnekullebanan.jpgDFH_K1_5_Skal_054.jpgRörsberga 038.JPGAllmän rösträtt 2.jpgKallbadhuset, damavd.  juli 1947.jpg20210906_120526.jpg2022_11_23_09_20_42_Hilma_af_Klints_veterinära_illustrationer_YouTube_och_58_sidor_till_Arbete_.pngTB-013-001.jpgParti från Ahlafors, Starrkärr snBatteriladdare, selenlikriktareLödöse varvInlands Pappersbruk i Lilla Edet.Dals Edgenerator03.jpgTextilarbetare vid Kungsfors fabriker i Skene (Marks kommun).Sven Erikson beskuret porträtt basetool.jpgPorträtt Agda Erikson basetool.jpgmor anna lägre basetool.jpgRaset vid Göta Cellulosa ABMunthers båtbyggeri 2006boras_poster.jpggoteborg_poster.jpgGarveriet.jpgVMO07775.jpgMariestad012uP2GXH44T.jpg1909 oi.jpg012uPWb2fNyL.jpgmunkedal.jpgFristad.jpgSurte glasbruksmuseumKatrinefors, Sulfitkokeriet med syratornet, 1950-tal.jpgPapyrus.jpgDSC01336 kopiera.jpgtaxor0.jpgLagarn.jpgSofia och Gerda Lundberg (Gustavsson) på trappan, Affären i Västerplana Storebacken,ekeberg.jpgvallgatan4.jpgDonsöVarv_Bild 3.jpgoljekoken gössäter.jpgflygfoto.jpgSjötorpsvarvLidan.jpgkilsund c 1900, 2.jpgWargön arbetsbilder, C60-1, F17Z-2.jpgGustaf Carlsson i arbete 1940-tal.jpgskrivmaskinvid trappen.tifPersonal vid Dalsjöforsfabriken 1919.mellerud storgatan.jpgsockerbagaren.jpgIMG_0266.JPG60.  Stallbacka från Stridsbergs.  TB-013-018.jpglok på Åmåls bangård.jpgfallbild.jpgIMG_1272.JPG

Några fordon från Tidaholm

Tidaholms Bruk

År 1919 tillverkades 20 traktorer på Tidaholms bruk. Två av dessa skickades till Skåne. En till Jordberga gård för provkörning och en till Lindholmens gård utanför Svedala. Försäljningstaktiken lyckades inte. Traktorerna blev inte sålda. Traktorerna togs hem till Tidaholm redan 1923 för att skrotas. Delar av de skrotade traktorerna återanvändes i lastbilstillverkningen.

Originalfotot kommer från Tekniska museet.

Tidaholms Bruk

Buss tillverkad 1925
Typ: TSLO
Motor: 50 hk, 4 cylindrar
Växellåda: 3 växlar fram, 1 back
Passagerarantal: 19
Renoverad och rekonstruerad efter originalritningar av Tidaholms hembygdsförenings bilgrupp åren 1987-1994. Arbetstid ca 3 800 timmar. En buss av denna typ trafikerade sträckan Tidaholm - Hjo 1925 till ca 1935. Bussen deltog 1995 i det engelska veteranbilsrallyt "The London to Brighton Run". Den vann andra pris i sin klass och utsågs dessutom till "Finaste deltagande utländska fordon".

Tidaholms Bruk

Lastbil tillverkad 1927
Typ: TSL (Tidaholm Snabb Lastvagn)
Motor: 45 hk, 4 cylindrar
Växellåda med 3 växlar fram, 1 back
Toppfart: 40 km/h
Lastförmåga: 1,5 ton

Lastbilen har gått i Hudiksvall. Den är renoverad efter ritningar 1978-1986 av Tidaholms Hembygdsförenings bilgrupp. Lastbilen vann veteranpriset på Elmia i Jönköping på utställningen "Lastbil 92". Priset var en startplats i det engelska veteranbilsrallyt "The London to Brighton Run" den 2 maj 1993.

Tidaholms Bruk

Brandbil tillverkad 1928
Typ: TSL (Tidaholm Snabb Lastvagn)
Motor: 45 hk, 4 cylindrar
Växellåda: 3 växlar fram, 1 back

Brandbilen har tjänstgjort i Umeå.

Tidaholms Bruk

Långtradare tillverkad 1933
Typ: T.6.L.3 (Tidaholm 6-cylindrig lastbil med tre axlar)
Motoralternativ: Tidaholm  - Hesselmanmotor 95 hk eller bensinmotor 100 hk
Växellåda: 4 växlar fram, 1 back
Hytt: Framflyttad förarplats, sovhytt
Drivning: Tandemdrift (båda bakaxlarna drivande)
Bromsar: Tvåkrets hydrauliskt servobromssystem 
Lastförmåga: 6,5 ton

Detta var en av de första svensktillverkade långtradarna med sovhytt. Bilen ägdes av KG Larssons Åkeri i Axvall. Den är rekonstruerad efter originalritningar av Tidaholms Hembygdsförenings bilgrupp under åren 1995-2009. Som utgångsläge har man endast haft chassiramen med tillhörande axlar, hjul och kraftöverföring. Vissa delar som t.ex. motor, växellåda, styrinrättning och kylare fanns i samlingarna, men det mesta är nytillverkat.